Ai no Kotoba

Colours make your life beautiful, melody makes your life rhythm and harmony makes your life a life - Hana

Semua karya dalam blog ini hak cipta terpelihara penulis. Anda tidak dibenarkan menciplak, me-copy, memplagiat atau with every means to copy it atau mengaku karya itu anda punya.
Semua karya tidak mempunyai kaitan dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.
Selamat membaca. Peace!

Watashi no Tomodachi :D

Entri Terbaru! Tengok Sini!

Thursday, February 18, 2010

SHINE: You're My Melody 4


ARGHHH!!!

         Shikari sudah rasa mahu menjerit biar seluruh dunia mendengarnya. Alahai sibuknya! Dia berjalan ke sana sini. Dia perlu memastikan semuanya berjalan dengan lancar. Nasibnya baik kerana Jun ada untuk membantu dia. Kalau tidak, boleh hancur semua perkara yang sudah dirancang.

         “ Shikari!”

         Shikari menoleh ke belakang. Jun sedang berlari-lari anak mendekatinya. Langkahnya dimatikan. Kotak di tangan terasa semakin memberat. Kenapa pulak?

         “ Konsert akan bermula sekejap lagi. SHINE dah sedia?” tanya Jun cemas. Shikari mengangguk.

         “ Mereka keluar sebaik sahaja dengar arahan. Sekarang ni mereka dah sedia di balik tabir,” jelas Shikari. Jun mengangguk. Dia melihat pada kotak di tangan Shikari.

         “ Err… kotak apa pula ni?” tanya Jun kehairanan. 

         Shikari ketawa. Dia turut melihat pada isi kotak tersebut. Penuh dengan kotak yang berhias indah. Siap dengan reben yang diikat cantik lagi!

         “ Konsert belum mula, tapi mereka dah terima banyak hadiah daripada peminat. Saya nak pergi simpan dalam bilik mereka, kalau tidak tentu makin bertambah lepas ni,” jelas Shikari. Jun ketawa.

         “ Nasib kamulah. Mereka dah mula terkenal. Kesian pulak abang tengok. Abang pergi letak kotak ni dan abang nak kamu ke belakang pentas. Di situ ada tersedia skrin untuk tonton persembahan mereka di luar. Pergi cepat,” kata Jun. Dia segera mengambil kotak yang masih dipegang oleh Shikari.

         “ Tak apa ke abang?” tanya Shikari ragu-ragu. Bimbang juga jikalau dia menyusahkan lelaki itu. Pantas Jun menggeleng.

         “ Pergilah. Mereka dah nak keluar ke pentas,” kata Jun lagi. Shikari mengangguk. Dia berlari ke belakang pentas.

         Benar kata Jun. Memang ada skrin yang tersedia di belakang pentas itu. Shikari nampak mereka berlima sudah berada di atas pentas. Sambutan yang diberi amat menggalakkan. Memang sah populariti SHINE semakin meningkat!

         SHINE sedang menyanyikan lagu pertama yang dikeluarkan oleh mereka. Lagu pertama yang turut dinamakan sebagai S.H.I.N.E. Shikari tersenyum sendirian. Nampaknya impian mereka untuk berada di pentas Tokyo Dome dalam masa yang terdekat sudah tercapai. Orang ramai yang hadir juga kelihatan amat teruja dengan kemunculan mereka.

         Daripada satu lagu ke satu lagu mereka nyanyikan. Tidak pula SHINE menunjukkan wajah yang keletihan. Tarian mereka juga masih ligat. Kelihatan bertenaga. SHINE benar-benar gembira dengan persembahan mereka. Persembahan yang diadakan buat kali pertama. Persembahan seterusnya pula dijangka akan dilakukan dalam musim panas. Pihak pengurusan MTS tidak mahu menganggu persekolahan mereka buat masa ini.


         “ Shikari,” Jun menyapa dari belakang. Pantas Shikari menoleh. Jun kembali ke belakang pentas. Ada seorang gadis cantik di sisi lelaki itu.

         “ Kenalkan, ini kawan baik abang. Kumi, ini Nishikawa Shikari pengurus SHINE. Shikari, ini Toyoda Kumi,” Jun menjelaskan. Bingkas Shikari bangun daripada duduknya. Dia memberi tunduk hormat.

         “ Gembira bertemu dengan kak,” perlahan Shikari berkata-kata. Kumi ketawa perlahan. Dia turut memberi tunduk hormat.

         “ Panggil je Kak Kumi. Kamu tak kisahkan kalau kakak tak panggil nama keluarga kamu?” soal Kumi. Shikari mengangguk. Dia turut tersenyum.

         Mereka duduk dan menonton sahaja dari belakang pentas. Sekejap lagi persembahan SHINE akan tamat untuk berehat seketika sebelum disambung kembali. Riuh dari luar benar-benar memeningkan Shikari.

         “ Dengar khabar, kamu sekolah sekali dengan SHINE, betul ke?” tanya Kumi. Shikari mengangguk.

         “ Kami kawan sejak kecil. Eichii pulak adik saya. Sebab tulah kami rapat,” jelas Shikari. Kumi mengangguk. Tepukan gemuruh kedengaran dari luar. Jun bangun daripada duduknya.

         “ Mereka dah masuk,” katanya perlahan.

         Shikari melihat ke pintu keluar ke pentas. SHINE memasuki bahagian belakang pentas. Masing-masing sudah kelihatan keletihan namun mereka tetap nampak gembira. Tuala dihulur kepada mereka.

         “ Seronok tak?” tanya Shikari. Sho mengangguk.

         “ Tapi letih jugak sebab kebanyakan lagu rancak yang dinyanyikan,” celah Eichii. Shikari ketawa perlahan. Dia memahami maksud Eichii. Tentu berkaitan dengan tarian.

         “ Tak apa. Lepas ni persembahan dah tamat. Esok cuti, korang bolehlah rehat,” komen Shikari. SHINE mengangguk. Mereka berjalan ke bilik persalinan. Mereka perlu menukar pakaian untuk persembahan yang seterusnya.

         Jun tersengih. Dia merenung wajah Shikari. “ Macam tulah kalau nak jadi penyanyi. Mereka kena korbankan masa mereka, apa saja.”

         “ Tapi, saya tak tahu macam mana mereka nekad untuk menyertai syarikat ni sedangkan sekolah pun belum habis,” keluh Shikari.

         Sering kali bertanya, kenapa mereka sanggup mengenepikan kebebasan diri semata-mata untuk menjadi penyanyi? Sejak mereka popular, di sekolah pun mereka diekori peminat. Takkanlah mereka mahu mengejar nama semata-mata sedangkan Shikari tahu mereka berlima bukannya jenis yang dahagakan populariti.

         “ Ini pilihan mereka. Kakak rasa mereka cuma mahu mengejar impian mereka. Kamu kan kenal mereka sejak kecil lagi? Kak percaya kamu faham,” kata Kumi. Bahu dijungkit. Shikari menggeleng perlahan.

         “ Entahlah. Tapi mereka memang minat menyanyi. Sejak masuk menengah rendah lagi mereka suka menyertai persembahan. Tak sangka pulak, bila masuk menengah tinggi mereka dah dikenali ramai,” kata Shikari. Kumi ketawa.

         “ Ini apa yang mereka mahukan. Kita cuma boleh beri sokongan,” kata Kumi lagi. Shikari mengangguk. Benar juga kata gadis itu. Dia tiada hak untuk menghalang. Setiap kali dia pertandingan aikido, SHINElah yang sering memberi galakan kepadanya. Mereka juga sanggup datang demi menyaksikan pertandingan itu.

         “ Mereka dah banyak tolong saya selama ni. Saya akan jadi pengurus yang baik untuk mereka,” kata Shikari sambil ketawa. Jun dan Kumi hanya mengangguk. Shikari mengalih pandangan pada pintu bilik persalinan mereka. Dia tersenyum.


“ WOO! Patung!” Itsuki ketawa.

         SHINE dan Shikari berkumpul di ruang tamu bilik muzik mereka. Terlopong mulut Shikari apabila melihat hadiah-hadiah yang diterima daripada peminat-peminat semasa persembahan tadi. Menggunung macam Gunung Everest!

         “ Siapa yang dapat paling banyak?” tanya Naoki.

         “ Lebih kurang sama je semua. Terkejut aku, tinggi mengalahkan gunung!” komen Sho. Yang lain-lain ketawa. Shikari terdiam.

         “ Terkejut aku. Korang nak buka semua hadiah ni ke?” tanya Shikari. Satu persatu wajah ahli SHINE diperhati. Kelima-lima menjungkit bahu. Shikari mengeluh.

         “ Kalaulah tiap-tiap kali persembahan macam ni, boleh meletup bilik ni dengan kotak hadiah,” kata Shikari perlahan.

         Pintu bilik muzik dibuka dari luar. Jun memasuki bilik itu terus menuju ke ruang tamu. Dia hanya tersengih apabila melihat timbunan hadiah berkenaan.

         “ Seronok tak?”

         
         Sho mengangguk. “ Tapi letihlah.”

         “ Biasalah. Korang kena biasakan diri. Nasib baik persembahan seterusnya dalam musim panas, taklah korang terkejar dengan sekolah,” kata Jun. Dia mengambil tempat duduk di sebelah Eichii.

         “ Pengurusan syarikat kata apa?” tanya Hiko. Jun baru sahaja kembali daripada pejabat utama MTS. Entah apalah yang sedang dibincangkan mengenai mereka.

         “ Mereka beritahu, sambutan yang diberi terlalu baik. Mereka minta korang jaga nama SHINE sebab korang ada peluang untuk berjaya dalam bidang ni. Esok, korang dibenarkan berehat. Tak payah datang ke sini. Lusa sekolah tapi jadual macam biasa,” kata Jun. Sho mengangguk.

         “ Baguslah macam tu. Saya rasa saya cuma berlingkar atas katil je esok,” kata Sho. Rakan-rakannya yang lain ketawa. Shikari merebahkan diri di atas timbunan hadiah tersebut.

         “ Kau nak pengsan ke?” tanya Naoki apabila melihat gaya Shikari yang sudah seperti mahu pengsan. Shikari mendegus. Matanya dipejam rapat.

         “ Aku letihlah. Nasib baik esok cuti,” kata Shikari tanpa membuka mata. SHINE ketawa diikuti oleh Jun. Shikari hanya membiarkan sahaja. Dia benar-benar keletihan.

         “ Dah lewat malam. Abang rasa lebih baik korang balik dulu. Kalau tak, ada juga yang pengsan tengah jalan nanti,” kata Jun sambil melihat Shikari. Eichii ketawa. Dia menarik tangan kakaknya.

         “ Dahlah, jom balik! Eichii tahu kakak letih, tapi takkanlah kakak nak tidur kat sini. Jom balik!” ajak Eichii lagi. Shikari mendengus. Eichii mula garu kepala. Alamak... dah tidur rupanya.

         “ Macam mana ni?” tanya Eichii. Sho dan Itsuki angkat bahu. Naoki menggelengkan kepalanya. Hiko hanya tersenyum. Masing-masing mengeluh serentak.

         “ Abang boleh tolong hantarkan tapi abang rasa lebih baik kakak kamu tidur kat sini je malam ni. Kesian pulak kalau tidurnya diganggu,” celah Jun. Eichii menggumam. Apa nak buat ni?

         “ Bolehlah bang. Tapi, tak apa ke kakak saya tidur kat syarikat?” tanya Eichii. Jun ketawa.

         “ Jangan bimbang. Ada jugak pekerja kat syarikat ni tidur di pejabat. Angkat dia ke atas sofa, kamu nak temankan kakak kamu ke?” tanya Jun pula. Eichii hanya mengangguk. Dia tidak tergamak untuk meninggalkan kakaknya keseorangan di sini.

         “ Telefon mak kamu dulu. Mengantuk sungguh kakak kamu tu. Kunci untuk bilik ni abang tinggalkan pada kamu, ya?”

         Eichii mengangguk sekali lagi. Dia mengeluarkan telefon bimbit daripada kocek seluar jeansnya. Nombor rumah didail. Dia beralih ke dapur untuk berbicara dengan ibunya.

         Sho ketawa perlahan. Dia melihat pada Shikari yang sudah lena dibuai mimpi.

         “ Kalau macam tu, kami balik dululah Abang Jun. Hari pun dah lewat sangat ni,” kata Sho. Jun mengangguk.

         “ Kamu semua pulanglah dulu. Abang nak tunggu Eichii sekejap.”

         Sho mengangguk. Beg galas dibawa ke bahu sebelum dia melihat ke wajah rakan-rakannya. Yang lain-lain turut menggalas beg.

         “ Kami pulang dulu.”

         Mereka keluar dari bilik muzik itu. Eichii sudah kembali ke ruang tamu. Dia hanya tersengih. Jun menyoal berkenaan ibunya.

         “ Mak saya benarkan. Abang dah boleh pulang. Terima kasih sebab membantu,” ucap Eichii. Ketawa Jun kedengaran perlahan.

         “ Okeylah. Kalau ada apa-apa, telefon abang,” kata Jun. Eichii mengangguk. Bahu Eichii ditepuk perlahan sebelum dia keluar dari bilik itu.

         Pintu bilik muzik ditutup. Eichii merenung kakaknya yang sedang menggeliat. Kakaknya masih belum diangkat ke atas sofa. Alahai...


APASAL rasa terang semacam je ni?

         Matanya dibuka perlahan-lahan. Shikari tergamam buat seketika. Dia merenung siling yang dilatari dengan warna-warna pastel. Dia menelan liur. Ni bukan bilik aku. Ni macam...

         “ Mak!!!”

         Dia bingkas bangun daripada pembaringannya. Sah! Ni bilik muzik SHINE! Macam mana pulak aku boleh ada kat sini? Sepatutnya aku tengah syok berlingkar atas katil dalm bilik aku.

         “ Kak?”

         Shikari menoleh ke sisinya. Eichii yang masih terkuap-kuap sedang memandangnya. Sebelah tangan menggosok mata manakala tangan yang sebelah lagi pula sedang memeluk bantal. Jelas kelihatan timbunan bantal dan selimut di atas lantai bilik.

         “ Eichii! Macam mana pulak kakak boleh ada kat sini?” tanya Shikari tidak sabar. Dia bangun daripada duduknya sebelum menyambar lengan adiknya. Kuat Eichii mengaduh kesakitan. Pegangan di tangan dilepaskan.

         “ Relakslah, kak. Kakak sendiri yang tertidur kat bilik ni semalam, Eichii ajak balik kakak tak nak. Abang Jun yang suruh kakak tidur kat sini,” jelas Eichii. Lengan yang terasa sakit kerana cengkaman gadis itu digosok berulang kali. Mulut Shikari terlopong.

         “ Kakak tidur kat sini?”

         Pantas Eichii mengangguk. Lengan masih digosok. Shikari terduduk di atas sofa. Tangan menekup pada muka. Eichii hanya melihat sahaja perlakuan kakaknya itu.

         “ Kenapa tak kejut kakak? Mak tak cakap apa-apa ke?” tanya Shikari. Alahai! Malunya!

         “ Kakak yang tak nak bangun. Eichii dah banyak kali ajak kakak tapi kakak tetap tak bangun. Eichii dah telefon mak, mak tak cakap apa-apa pun. Cuma mak suruh kita balik pagi ni,” kata Eichii. Shikari menepuk berulang kali dahinya. Malunya dengan SHINE! Abang Jun juga! Tentu semakin kuat Sho menyakatnya nanti! Abang Jun... arghh!!! Kalau dengan Sho tu okey lagi, tapi aku baru je kenal dengan Abang Jun. Macam mana ni?

         Eichii ketawa. Dia melabuhkan duduk di sisi kakaknya. Wajah Shikari berubah menjadi masam.

         “ Alah, mak tak marah pun. Lebih baik kita balik sekarang, Eichii nak sambung tidur kat rumahlah. Letih lagi pasal konsert semalam. Jomlah,” ajak Eichii. Shikari mengangguk perlahan. Dia menoleh pada adiknya.

         “ Pergi ambil beg.”

         Eichii meluru ke dalam bilik. Shikari membasuh muka di sinki. Dia mula berasa segar. Namun begitu, rasa malu akibat peristiwa di bawah sedar semalam masih dirasai. Kenapalah dengan aku ni?

         “ Jom, kak!”

         Eichii muncul dengan jaket sudah tersarung di tubuh. Kaca mata hitam dikenakan. Shikari ketawa melihat penampilan adiknya itu.

         “ Tak payahlah pakai cermin mata hitam tu. Pagi-pagi macam ni tak ramai orang lain, kamu takkan kena kejar punyalah,” kata Shikari dengan sisa ketawanya. Eichii hanya tersengih. Kaca mata hitam ditanggalkan.

         “ Sho punya idealah ni,” kata Eichii.

         “ Siapalah yang suruh kamu ikut kepala tak betul dia tu? Dah, jom balik. Kakak pun mengantuk lagi ni.”
         Eichii mengangguk. Tergesa-gesa dia mengikut langkah kakaknya itu.   

하나




4 comments:

pRincEssaLiE said...

nice en-3..terbyg-byg kt kepala nie TVXQ a.k.a SHINE 2 mmg wat konsert btol2..ha3
btw, jgn lpe upload cte nie ag b4 hana abis cuti yea...ngeh3..tp papa pun,utama kan sekolah dlu..(^__^)

Hana Kimi said...

hehe
insya-Allah
akn diusahakan
;D

fallenmoon said...

Yay!
ada jgak SHINE..
Oh ye Hana..Moon dh lama x buka laptop jd x tahu citer apa yang hana dh post..
blh Hana tlg?
Entry ni best!
:D

Hana Kimi said...

emm...
you're in my forgotten memories bab 3,
lovin you bab 34
tp rasa2 moon dh baca sume
hehe
SHINE bab 3 dh baca?
hana nak post lovin you dululah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...