Ai no Kotoba

Colours make your life beautiful, melody makes your life rhythm and harmony makes your life a life - Hana

Semua karya dalam blog ini hak cipta terpelihara penulis. Anda tidak dibenarkan menciplak, me-copy, memplagiat atau with every means to copy it atau mengaku karya itu anda punya.
Semua karya tidak mempunyai kaitan dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.
Selamat membaca. Peace!

Watashi no Tomodachi :D

Entri Terbaru! Tengok Sini!

Friday, February 26, 2010

You're In My Forgotten Memories 4


TAJAM renungan mata Yun Ho semakin menambah resah di hati Hye Sun. Serba tidak kena dibuatnya. Dia melempar pandangan ke kawasan taman yang lengang. Tidak sanggup untuk bertentang mata dengan lelaki itu.

         “ Betul ke kata Hyo Rin tadi?”

         Hye Sun semakin gelisah. Dia tidak tahu apa yang patut dikatakan. Mahu menceritakan perkara yang sebenarnya atau hanya mendiamkan diri? Dia benar-benar buntu.

         “ Hye Sun! Betul atau tak hubungan kita tak baik selama ni?” tanya Yun Ho. Sudah banyak kali dia mengaju soalan itu namun tiada jawapan balas daripada Hye Sun. Dia benar-benar ingin tahu akan kebenarannya.

         “ Hye Sun!”

         Hye Sun tersentak. Dia sudah tidak boleh berdalih lagi. Rahsianya sudah terbongkar. Dia sudah tidak boleh berpatah balik lagi. Hyo Rin telah membocorkan rahsianya itu.

         “ Be… betul,” kata Hye Sun tersekat-sekat. Sukar buatnya untuk berkata-kata saat ini. Dia tunduk merenung lantai. Tajam pandangan mata Yun Ho menikam wajahnya.

         “ Jadi, memang betullah hubungan kita tak baik selama ni?” tanya Yun Ho lagi. Hye Sun mengangguk lemah. Tidak ada gunanya jika dia ingin menafikan. Lambat laun Yun Ho akan tahu juga.

         “ Kenapa?”

         Hye Sun terdiam. Dia mendongak lantas memberanikan diri untuk merenung wajah lelaki itu. Renungan Yun Ho tidak lekang daripada wajahnya. Hye Sun menarik nafas dalam-dalam.

         “ Pertunangan kita diatur keluarga dan awak tak setuju,” jelas Hye Sun.

         “ Kalau macam tu, kenapa kita tetap bertunang?” tanya Yun Ho tidak percaya. Dia mengeluh. Wajahnya diraup berulang kali.

         “ Awak tak setuju, tapi… awak tak bantah pertunangan ni.”

         Kata-kata Hye Sun mengejutkan Yun Ho. Pantas dia melihat pada wajah itu. Dahinya berkerut.

         “ Saya tak bantah?” tanya Yunh H lagi. Hye Sun mengangguk teragak-agak.

         “ Tak mungkin…” ujar Yun Ho. Dia benar-benar tidak percaya. Kenapa dia tidak membantah jika benar dia tidak sukakan Hye Sun. Kenapa?

         “ Kenapa awak tak beritahu awal-awal?”

         Hye Sun mengeluh. “ Saya… saya tak sanggup. Hubungan kita baik lepas awak sedar daripada koma dan saya tak... saya tak nak kita kembali dingin.”

         “ Awak patut beritahu saya.”

         Serentak dengan kata-kata itu, Yun Ho bangun daripada bangku taman. Dia berjalan meninggalkan Hye Sun yang tergamam dengan tindakannya itu. Hye Sun mengeluh berat. Benar sangkaannya. Yun Ho akan berubah sikap sebaik saja cerita sebenat tentang mereka diketahuinya. Dia hanya memerhati setiap langkah lelaki itu pergi daripadanya dengan hati yang remuk.


LANGIT biru diperhati tanpa rasa jemu. Yun Ho bersantai di gazebo yang terletak di halaman rumahnya. Dia mengeluh. Sudah beberapa kali dia mengeluh. Jus oren diteguk perlahan. Dirasakan ada tangan yang menepuk bahu. Yun Ho menoleh.

         “ Jauh termenung,” sapa Dong Wook. Serta merta senyuman Yun Ho terukir.

         “ Kau datang dari mana?“ tanya Yun Ho. Dong Wook ketawa. Dia mengambil tempat di hadapan lelaki itu.

         “ Dari pejabat. Bila kau nak masuk pejabat balik? Dah lama kau cuti,” kata Dong Wook. Yun Ho tersenyum hambar. Dahi Dong Wook berkerut seribu. Kenapa pula ni? Murung benar wajah Yun Ho saat ini.

         “ Kenapa?”

         Yun Ho menjungkit bahu. Dia menebar pandang ke sekitar halaman rumahnya. Lama kemudian, keluhan Yun Ho terhembus. Kedengaran berat. Dong Wook mencuit lengan lelaki itu.

         “ Kenapa?” soalnya sekali lagi. Yun Ho menoleh ke arah sahabatnya itu. Wajah Dong Wook ditenung. Dong Wook masih tersenyum kepadanya.

         “ Kau tahu pasal aku dan Hye Sun?”

         Senyuman Dong Wook mati serta-merta. “ Kau gaduh dengan dia?”

         Pertanyaan Dong Wook tidak dijawab sebaliknya Yun Ho terus melontarkan soalan yang sama. Perlahan sahaja nada yang dituturkan.

         “ Kau tahu pasal hubungan aku dan Hye Sun bagaimana sebelum ni?”

         Sengaja dia mengutarakan soalan itu walaupun dia sendiri tahu bahawa Dong Wook tinggal di Amerika sebelum ini. Lelaki itu menetap di Amerika hampir setahun. Belum tentu Dong Wook akan tahu tentang kedudukan hubungan mereka.

         “ Dong Wook?” panggil Yun Ho apabila melihat sahabatnya hanya mendiamkan diri. Akhirnya Dong Wook mengangguk.

         “ Aku tahu,” pendek sahaja jawapannya. Yun Ho mengeluh.

         “ Hubungan aku dan Hye Sun memang tak rapat, kan?” duga Yun Ho sekali lagi. Dong Wook mengangguk perlahan sebelum tiba-tiba sahaja kepalanya terangkat. Seolah-olah baru tersedar daripada sesuatu. Renungan matanya tepat pada wajah Yun Ho.

         “ Kenapa?” Kali ini Yun Ho pula yang dilanda kehairanan.

         “ Kau dapat tahu dari mana?” soal Dong Wook pantas. Bagaimana Yun Ho boleh ingat sedangkan doktor sendiri yang kata ingatan Yun Ho akan mengambil masa untuk pulih seperti sedia kala. Masakan Hye Sun sendiri yang mengatakan perkara itu.

         “ Hyo Rin yang beritahu.”

         Mata Dong Wook terbeliak. Hyo Rin? Tak guna! Dong Wook menyebak rambut ke belakang. Fikirannya kusut secara tiba-tiba apabila teringatkan gadis itu. Hyo Rin memang tidak jemu mengejarnya. Kali ini dia menyusahkan Hye Sun pula.

         “ Kenapa?” tanya Yun Ho. Dong Wook tersentak. Pantas dia menggeleng.

         “ Jadi… memang betullah hubungan aku dengan Hye Sun tak baik?” tanya Yun Ho buat kesekian kalinya. Dong Wook terpaksa mengangguk. Sudah tiada cara untuk dia berpatah balik.

         “ Kau dah mula bencikan Hye Sun?” Giliran Dong Wook untuk bertanya. Yun Ho menjungkit bahu. Dia kembali meluruskan pandangan ke hadapan.

         “ Aku... aku tak tahu. Tapi, aku rasa macam... kecewa sebab dia tak beritahu perkara ni.”

         “ Dah berapa hari korang tak bercakap?”

         “ Tiga.”

         Yun Ho mengeluh. Tangannya dibawa ke muka. Dia meraup wajah. Selama tiga hari itu jugalah dia mulai gelisah. Resah memikirkan keadaan Hye Sun. Gadis itu tidak menghubunginya. Yun Ho sendiri tidak mengambil tindakan untuk menghubungi gadis itu.

         “ Kesian Hye Sun. Dia bukannya sengaja. Dia nak jaga hubungan korang, sebab tulah dia tak beritahu. Dia bimbang kau akan semakin jauh daripada dia kalau kau dapat tahu. Sudahlah, pergi jumpa Hye Sun,” pujuk Dong Wook. Dia menepuk bahu Yun Ho. Yun Ho mengalih pandang kepada Dong Wook.

         “ Patut ke aku jumpa dia?”

         Dong Wook mengangguk. “ Hye Sun tunang kau dan lambat laun korang akan kahwin. Takkan kau nak hubungan kau dengan Hye Sun tidak baik seperti sebelum ni. Mungkin ni masanya untuk kau baiki hubungan kau dengan dia.”

         Yun Ho mengangguk. Ada juga kebenaran di sebalik kata-kata Dong Wook itu. Dia bangun daripada duduknya lantas menuju ke dalam luar. Dong Wook terkejut dengan tindakan sahabatnya itu yang secara mendadak.

         “ Oi! Kau nak ke mana?” laung Dong Wook.

         Yun Ho hanya melambai tanpa menoleh ke belakang. Seketika kemudian dia mendapatkan kereta di garaj sebelum kereta itu meluncur meninggalkan perkarangan rumah. Dong Wook ketawa sendirian. Lucu melihat aksi Yun Ho.


LAPTOP ditutup dan ditinggalkan di atas meja. Hye Sun berjalan ke beranda rumah. Dia mengeluh. Jarinya bermain-main dengan cincin pertunangan di jari manis. Gambar pertunangan antara dia dengan Yun Ho direnung seketika.

         Sudah tiga hari berlalu sejak peristiwa itu dan selama itulah Hye Sun tidak berhubungan dengan Yun Ho. Dia tidak berani apatah lagi memikirkan reaksi Yun Ho ketika lelaki itu mendapat tahu keadaan sebenar hubungan mereka. Bagi Hye Sun, Yun Ho sudah kembali kepada keadaan sedia kala. Hubungan mereka benar-benar tidak dapat berjalan dengan lancar.

         Hye Sun duduk di buaian besi yang diletak di beranda. Kakinya terjuntai ke bawah. Kepala direhatkan pada palang besi. Dia menggumam sendirian. Dia lesu saat ini. Pening kepalanya apabila memikirkan masalah dia dengan Yun Ho.

         “ Hye Sun!”

         Hye Sun tergamam. Rasanya dia dengar suara Yun Ho menjerit memanggil namanya. Pantas dia menggeleng. Tak mungkin! Itu bukan suara Yun Ho!

         “ Hye Sun!”

         Sekali lagi namanya diseru seseorang. Kali ini suara itu lebih kuat daripada tadi. Dahi Hye Sun berkerut. Dia segera berjalan ke pagar beranda. Terbuntang luas matanya apabila melihat Yun Ho sedang berdiri di luar pagar rumahnya.

         “ Keluarlah!”

         Jelas di matanya Yun Ho sedang melambai dari bawah. Hye Sun menggosok-gosok matanya. Dia benar-benar tidak percaya dengan apa yang dilihatnya. Sekali lagi suara Yun Ho menjengah telinga.

         “ Keluarlah! Atau awak nak saya panjat masuk ke dalam?” laung Yun Ho sekali lagi.

         Hye Sun menelan liur. Dia bergegas turun ke bawah. Ke mana pula orang gajinya? Takkan seorang pun tiada untuk membuka pintu pagar? Ibu dan bapanya tiada. Mereka ke rumah teman mereka. Hanya tinggal Hye Sun dan beberapa orang gaji mereka sahaja di rumah.

         “ Hai.”

         Itu perkataan pertama Yun Ho sebaik sahaja Hye Sun berdiri di hadapannya. Hye Sun mengetap bibir. Senyuman terukir dalam paksaan.

         “ H… Hai…”

         Yun Ho tersenyum. Tangan Hye Sun ditarik secara tiba-tiba. Hye Sun terkejut dengan tindakan itu. Dia cuba menarik tangannya namun gagal. Ternyata kudrat wanitanya tidak mampu menandingi tenaga seorang lelaki dewasa.

         “ Kita nak ke mana?” tanya Hye Sun sebaik sahaja dia didudukkan di dalam kereta. Yun Ho hanya mengukir senyum. Dia menjenguk ke dalam kereta.

         “ Saya nak bawa awak ke satu tempat,” kata Yun Ho sebelum pintu kereta di bahagian penumpang ditutup. Yun Ho masuk pula ke dalam kereta. Hye Sun tergamam.

         “ Tapi… saya… rumah saya…” Hye Sun kehilangan kata-kata. Dia benar-benar kebingungan dengan sikap Yun Ho. Yunho ketawa perlahan.

         “ Ikut sajalah,” ucapnya pendek.

         Hye Sun benar-benar tidak tahu apa untuk dikatakan. Dia menoleh ke arah rumahnya saat kereta itu bergerak meninggalkan banglo mewah itu. Pintu pagar kecil di sebelah pintu pagar utama masih terbuka. Janganlah ada pencuri masuk. Tolonglah, doa Hye Sun dalam hati.


BULAT mata Hye Sun melihat pada benda di tangan Yun Ho. Yun Ho sedang tersengih kepadanya. Dia tahu kenapa Hye Sun terkejut sedemikian rupa. Semuanya hanyalah kerana benda di pegangan tangannya. Benda yang baru sahaja dibawa keluar dari bonet kereta.

         “ Senapang air?” tanya Hye Sun seolah-olah tidak percaya.

         Dia menarik nafas perlahan-lahan. Pertama, Yun Ho tiba-tiba sahaja datang menemuinya. Kedua, lelaki itu mengajak dia keluar tanpa persetujuan daripadanya dan membawa dia ke taman bunga ini. Ketiga, sekarang ni pegang senapang air pulak? Takkanlah nak sambung main Water Splash seperti mana yang mereka lakukan beberapa hari lepas?

         “ Jom, kita main. Saya nak sambung main,” kata Yunho sambil ketawa.

         Hye Sun menggelengkan kepalanya. Dia merenung pada Yun Ho yang masih ketawa. Dia mengeluh sebelum dia berbicara.

         “ Awak dah lupakan perkara tu?” tanya Hye Sun perlahan. Bibirnya bergetar. Serta merta tawa Yun Ho mati. Renungannya tetap pada gadis itu.

         “ Ya.”

         Hye Sun mengeluh. Pandangan dilarikan ke bawah. Dia bermain dengan hujung lengan bajunya. Dia tidak tahu apa yang sesuai untuk dikatakan saat ini.

         “ Saya nak hubungan kita baik,” ujar Yun Ho. Kepala Hye Sun terangkat. Dia kembali merenung wajah tunangnya itu. Yunho mengangguk.

         “ Saya nak baiki hubungan kita. Saya tak nak hubungan kita dingin, seperti mana apa yang berlaku sebelum saya ditimpa kemalangan. Sudah sampai masanya untuk hubungan kita dibaiki. Saya tak nak kita kekal seperti dulu,” ucap Yun Ho tegas.

         Hye Sun tergamam. Kata-kata Yun Ho benar-benar ikhlas dalam pendengarannya. Perlahan-lahan dia mengangguk.

         “ Baik… lah,” ucapnya ringkas. Senyuman Yun Ho kembali di wajah itu.

         “ Jom! Sambung main!”

         Hye Sun tersentak. Dia menggeleng perlahan. Biarkan bajunya basah seperti tempoh hari? Tak mungkin! Tanpa sedar langkahnya menghala ke belakang beberapa tapak. Dia masih lagi menggeleng.

         “ Tak nak!”

         Yun Ho mula sengih jahat. Jelas mengambarkan apa yang sedang difikirkannya sekarang. Laras senapang air di tangan ditarik.

         “ Dah sedia?”

         “ Tak nak!”

         Serentak dengan itu kakinya mula berlari meninggalkan Yun Ho. Yun Ho yang sedang ketawa mula mengejarnya. Riuh taman itu dengan suara jeritan Hye Sun dan tawa Yun Ho. Pengunjung yang hadir hanya mampu menggeleng sahaja sambil tersenyum-senyum.

하나

4 comments:

fallenmoon said...

Sweet ;D
Yunho dh baik dgn Hye Sun

pRincEssaLiE said...

so sweet...
bgus la klo dh berbaik..(^__^)

Hana Kimi said...

hehe..
sila nntikan n3 strusnye, ya?
ada yg sweet pasal n3 bab 5..
;D

Anonymous said...

hana...smbg lgik erk citer ni...hehe:)))))...suke sgt~!!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...