Ai no Kotoba

Colours make your life beautiful, melody makes your life rhythm and harmony makes your life a life - Hana

Semua karya dalam blog ini hak cipta terpelihara penulis. Anda tidak dibenarkan menciplak, me-copy, memplagiat atau with every means to copy it atau mengaku karya itu anda punya.
Semua karya tidak mempunyai kaitan dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.
Selamat membaca. Peace!

Watashi no Tomodachi :D

Entri Terbaru! Tengok Sini!

Friday, July 16, 2010

Eternal 5

-->


TERHINCUT-HINCUT Sakura berjalan keluar daripada biliknya. Kakinya masih sakit lagi namun dia sudah cukup kuat untuk melangkah perlahan-lahan. Sesudah mandi tadi, dia terus keluar dari bilik. Jam baru sahaja menunjukkan pukul 6.30 pagi. Keadaan di luar bangunan sudah cerah dilimpahi cahaya matahari. Sakura mengukir senyuman secara tiba-tiba apabila melihat cerahnya suasana di luar.

          “ Kau nak ke mana?”

          Teguran itu menghentikan langkah Sakura serta merta. Dia menoleh ke belakang. Ryuu sedang tercegat berdiri di belakangnya. Lelaki itu hanya mengenakan jeans dan kemeja T hitam. Pakaian kebiasaan buat Ryuu. Setakat ini, belum pernah lagi Sakura melihat lelaki itu mengenakan pakaian lain selain daripada jeans, kemeja T hitam dan kot hitam.
 
          “ Nak ke beranda. Saya dah lama tak tengok suasana luar,” kata Sakura perlahan. Dia memberanikan diri melihat pada wajah lelaki itu. Mungkin Ryuu tidak teruk sangat, apatah lagi memikirkan bahawa lelaki itulah yang menyelamatkan dia daripada rumah Yamashita yang terbakar tempoh hari walaupun lelaki itu menyelamatkannya kerana bersebab. Ryuu terdiam, seakan-akan sedang memikirkan sesuatu. Tidak lama kemudian dia merenung kembali pada wajah gadis itu.

          “ Nak tengok suasana luar? Kita ke taman permainan kat bawah, ya?” putus Ryuu. Sakura terkesima. Perlawaan Ryuu amat aneh kedengaran di telinganya. Berjalan-jalan di taman permainan? Dengan Ryuu? Lelaki ini?

          “ Jom.”

          Ryuu hanya memapah Sakura sepanjang perjalanan mereka ke taman permainanan yang tersedia dalam kawasan kondominium itu. Sakura masih kehairanan namun dia tidak mengatakan apa-apa. Kadang-kadang, dia merasakan dia bukannya tawanan lelaki itu apabila memikirkan layanan yang diterima sepanjang berada di kediaman Ryuu. Boleh dikatakan Ryuu tidak ubah seperti penjaganya sekarang.

          Mereka berdua duduk di buaian yang kosong. Taman permainan itu hanya dipenuhi dengan kanak-kanak di usia tadika. Permainan yang tersedia pula amat banyak. Boleh dikategorikan sebagai taman tema kecil tanpa Ferris Wheel, Marry-Go-Round dan kiosk-kiosk kecil yang terdapat di taman tema. Sakura dan Ryuu hanya duduk sambil memerhatikan kanak-kanak kecil itu bermain.

          “ Boleh aku tanya sesuatu?” kata Ryuu memecahkan kesunyian antara mereka. Ada sesuatu yang dia rasa gadis itu harus tahu. Sakura mengangguk sekilas. Dia menekur tunduk merenung tanah. Kakinya digerakkan sedikit.

          “ Apa hubungan kau dengan keluarga Yamashita?” soal Ryuu. Dia menoleh ke sisi kanannya, merenung wajah gadis itu. Sakura terdiam. Memikirkan apa yang patut dikatakan olehnya. Jika difikirkan kembali, mungkin dia tidak patut menceritakannya pada Ryuu. Ryuu jugalah orang yang bertanggungjawab mengarahkan rumah peninggalan mendiang Yamashita itu dibakar.

          “ Yamashita… keluarga angkat saya,” kata Sakura perlahan. Kening Ryuu terjungkit. Dia hanya mendiamkan diri, menunggu bicara selanjutnya daripada gadis itu. Namun itu hanyalah sia-sia. Sakura mendiamkan diri sesudah bercakap.

          Ryuu mendongak menengadah langit. “ Kau tahu apa pekerjaan sebenar Yamashita Kazuo?”

          Yamashita Kazuo, lelaki yang bertanggungjawab memeliharanya semenjak dia masih bayi sehinggalah hampir 23 tahun dia bernafas di bumi ini. Sakura menggeleng. Lelaki tua itu hanyalah bekerja kampung dan mempunyai kebun dan sawah miliknya sendiri. Kadang-kadang, lelaki tua itu akan menjadi penglipur lara bagi kanak-kanak di kawasan rumahnya dahulu. Sakura menoleh ke arah Ryuu. Ryuu sedang memandang tepat pada wajahnya.

          “ Yamashita Kazuo sebenarnya seorang samurai yang juga merupakan anggota kanan Yakuza Ryuu, ,” kata Ryuu tanpa riak. Bulat mata Sakura mendengar penyataan lelaki itu. Samurai? Yakuza?

          “ Awak… tipu…” kata Sakura tersekat-sekat. Jika dikatakan Yamashita Kazuo itu merupakan samurai, perkara itu dia masih boleh terima tetapi apabila Ryuu mengatakan bahawa lelaki tua itu merupakan seorang yakuza, itu langsung tidak boleh diterima akal. Yakuza terkenal dengan keganasan mereka sedangkan sepanjang berpuluh-puluh tahun dia hidup bersama Yamashita, tidak pernah walau sekalipun dia dikasari oleh lelaki tua itu.

          Ryuu mengangguk. Tentu sukar buat gadis itu untuk menerima kenyataan yang sebenarnya namun itulah hakikatnya. Yamashita Kazuo merupakan sahabat baik mendiang bapanya dan merupakan orang paling kanan dalam organisasi mereka. Tetapi, sesuatu telah berlaku dan Yamashita keluar daripada Yakuza Ryuu dan bermusuhan dengan mendiang bapanya. Apa yang terjadi, tidak pula Ryuu ketahui.

          “ Tapi… saya…”

          “ Mungkin sukar untuk kau percaya, tetapi tulah hakikatnya. Nak tak nak, kau terpaksa terima,” kata Ryuu. Dia menekankan pada perkataan terpaksa. Sakura menelan liur. Dia menafikan kata-kata Ryuu tetapi hatinya seakan-akan percaya dengan kata-kata lelaki itu. Dia mula berbelah bahagi.

          “ Awak tipu!” tekan Sakura. Nadanya tinggi daripada kebiasaannya. Geram benar dia dengan tuduhan Ryuu terhadap lelaki yang telah menjaganya selama ini. Muka Sakura berubah menjadi kemerah-merahan.

          “ Awak tak boleh tuduh macam tu je! Atuk Kazuo tak pernah dah tak akan menjadi yakuza!” marah Sakura. Dadanya berombak menahan rasa marah. Wajah Ryuu turut berubah. Ini kali pertama dia melihat gadis itu marah sebegini rupa. Sakura mengetap bibir apabila melihat wajah Ryuu yang kembali tenang.

          “ Atuk Kazuo bukan seorang yakuza! Awak tipu! Awak…”

          “ Haruno Sakura!”

          Kata-kata Sakura terputus di situ. Ryuu memanggilnya dengan namanya yang sebenar. Wajah lelaki itu berubah menjadi merah padam. Tajam mata lelaki itu menikam wajahnya. Renungan lelaki itu seakan-akan menyimpan bicara yang tidak difahami olehnya. Sakura menelan liur. Dia mula berasa gerun.

          “ Ini kenyataan dan kau harus terima,” tegas Ryuu bersuara. Sakura menggeleng perlahan. Enggan percaya dengan kata-kata Ryuu terhadap mendiang Yamashita. Lelaki itu cukup dihormatinya selama ini dan dia tidak mahu kata-kata Ryuu meracuni fikirannya.

          Sakura bangun daripada duduknya di buaian. Tindakannya mengundang perhatian Ryuu apatah lagi apabila melihat gadis itu mula berjalan meninggalkannya. Ryuu tidak berkata apa-apa sebaliknya dia turut bangun. Dia berjalan pantas menghampiri gadis itu dan mula memaut kemas bahu gadis itu apabila Sakura mula meronta ingin melepaskan pautannya.

          “ Lebih baik kau duduk diam. Jangan sampai aku dukung kau naik atas,” kata Ryuu perlahan namun kedengaran tegas. Sakura menelan liur. Pautan Ryuu kemas di bahunya.


BEBERAPA orang lelaki berkot hitam segera memberi tunduk hormat apabila Ryuu berjalan melintasi mereka. Ryuu hanya mengangguk perlahan. Pintu pejabatnya dibuka. Kelihatan Pak Cik Ukie dan dua orang lelaki Jepun lain sedang menunggunya. Ryuu mendekati mereka. Pak Cik Ukie memberi tunduk hormat kepada ketuanya itu sebelum memperkenalkan kedua-dua orang lelaki Jepun itu kepada Ryuu.

          “ Kenalkan, ini Encik Taguwo Kin manakala ini Encik Oda Taro. Kedua-duanya wakil Tuan Mathias di Jepun,” kata Pak Cik Ukie. Ryuu mengukir senyum nipis. Kedua-dua lelaki itu memberi tunduk hormat. Ryuu hanya mengangguk. Mereka berempat duduk di sofa yang tersedia dalam pejabat Ryuu.

          “ Tuan Mathias sampaikan salamnya pada Tuan Kamenashi Ryuu. Dia akan adakan majlis sempena kejayaan Yakuza Ryuu mendapatkan hak membawa kemasukan senjata-senjata itu ke dalam Jepun,” tutur Encik Taguwo. Lelaki di sebelahnya hanya mengangguk. Apabila melihat lelaki itu mahu bersuara kembali, pantas Ryuu mengangkat sebelah tangannya meminta lelaki itu menghentikan bicaranya.

          “ Tak ada apa-apa yang perlu diraikan lagi. Pihak Ryuu masih belum membawa masuk senjata-senjata itu jadi saya fikir semua ini tidak perlukan diraikan,” kata Ryuu tegas. Walaupun melakukan kerja-kerja haram tetapi Ryuu seorang yang amat komited dengan kerja-kerja yang dilakukannya.

          “ Baik… baiklah, Tuan Kemenashi. Err… berkenaan dengan senjata-senjata itu, semuanya sudah dirancang. Kami hanya menunggu tindakan daripada pihak Ryuu sahaja,” kata Encik Toguwa. Ryuu mengangguk.

          “ Kami akan laksanakan semuanya pada malam Sabtu hari Jumaat ini. Lebih kurang masih ada enam hari sebelum semuanya dijalankan. Semuanya akan selamat di tangan kami,” kata Ryuu penuh keyakinan. Wajah kedua-dua wakil Mathias itu berubah mendadak.

          “ Ada masalah ke, encik?” tanya Pak Cik Ukie. Dia turut menyedari perubahan di wajah kedua-dua lelaki tempatan itu. Encik Oda berdehem. Encik Taguwo mendiamkan diri. Ryuu tidak menyoal sebaliknya hanya menunggu kedua-dua lelaki itu berbicara. Itu caranya. Menunggu pihak lain terlebih dahulu bercakap melainkan jika terpaksa.

          “ Bukan, kami tak ada masalah cuma kami… terkejut. Bagi kami, ini terlalu cepat berbanding ketika kami berurusan dengan yakuza lain,” kata Encik Oda. Ryuu tidak memberi sebarang reaksi. Benar atau tidak kata-kata lelaki itu tidak dapat dia pastikan. Barangkali lelaki itu hanya memaniskan mulut memuji Yakuza Ryuu. Bermanis mulut dan pujian-pujian memungkinkan hubungan antara dua buah organisasi bertahan lebih lama.

          “ Ini cara pihak kami melakukan kerja. Jika bertangguh-tangguh, rahsia boleh terbongkar dan kemungkinan besar pihak berkuasa sudah bersiap sedia untuk memberkas sesiapa yang terlibat,” kata Ryuu. Encik Taguwo mengangguk. Begitu juga dengan Encik Oda di sisinya.

          “ Sudah tentu kerjasama kita akan membuahkan hasil yang lumayan pada kedua-dua pihak,” kata Encik Oda. Ryuu mengangguk. Perbincangan mereka sudah selesai. Tidak perlu memanjangkan perbicaraan jika matlamat sudah hampir dicapai. Ryuu sendiri tidak gemar dengan perbicaraan yang panjang. Cukup sahaja dengan pertemuan yang sedikit dan matlamat kedua-dua pihak tercapai.

          “ Kami minta diri dulu. Kami akan khabarkan pada Tuan Mathias. Tuan masih berada di Russia waktu ni,” kata Encik Taguwo. Selesai sahaja kesemua urusan, mereka berdua keluar daripada pejabat itu diiringi seorang lelaki yang dipanggil oleh Pak Cik Ukie. Pintu pejabat ditutup.

          “ Tuan?” sapa Pak Cik Ukie apabila melihat Ryuu sedang melelapkan mata di sofa. Ryuu menggumam. Pak Cik Ukie mengambil tempat di hadapan Ryuu yang masih memejamkan mata.

          “ Bahagian elit kita sudah bersiap sedia. Pak cik akan ke tempat operasi itu malam Sabtu ini. Orang kita yang berada di bahagian pihak berkuasa akan memaklumkan jika ada perubahan rancangan,” kata Pak Cik Ukie. Ryuu mengangguk. Dia membuka mata.

          “ Saya akan mengetuai operasi tu,” tutur Ryuu. Pak Cik Ukie mengangguk. Arahan seorang ketua tidak akan sesekali dibantah, itu prinsipnya walaupun kadang kala apa yang diarahkan oleh Ryuu terlalu berisiko.


WAJAH lelaki di hadapannya direnung. Sesekali dia berfikir sebentar. Lelaki yang berada di hadapannya kini resah. Beberapa orang lelaki lain yang kemas dalam sut hitam hanya mendiamkan diri. Takuji bangun daripada duduknya dan berjalan mendekati Kenji. Kenji hanya membatu, bimbang sekiranya diapa-apakan oleh Takuji.

          “ Maklumat kau ni boleh dipercayai?” tanya Takuji. Dia mencekak sebelah bahu Kenji. Pantas Kenji mengangguk cemas. Dia mendongak melihat pada wajah Takuji yang kini serius. Takuji mengukir senyum sinis.

          “ Malam Sabtu di pelabuhan?” tanyanya pula. Sekali lagi Kenji mengangguk.

          Takuji melepaskan cengkaman tangannya pada bahu Kenji. Dia ketawa sinis. Dia melihat pula pada Hajime. Orang kanannya dalam Yakuza Jiro, Kobun Hajime. Hanya dipanggil Kobun kerana perbezaan taraf dan hubungan yang tidak terlalu rapat.

          “ Macam mana?”

          “ Pihak kita akan melakukan serangan hendap bila tiba masanya,” kata Hajime. Takuji mengangguk. Dia melihat pula pada wajah pucat Kenji.

          “ Aku percayakan maklumat yang dah kau sampaikan ni. Tapi, kau kena ingat! Kalau kau menipu, aku sendiri yang akan mencabut nyawa kau,” kata Takuji. Nadanya dikeraskan. Kenji mengangguk ketakutan. Takuji tersenyum sinis.

          Tanpa berkata apa-apa lagi dia keluar daripada bilik yang menjadi tempat perbincangan mereka. Tangan kirinya mengusap tangan kanan yang masih berbalut kerana ditembak oleh Ryuu tempoh hari. Dendam semakin membara. Takuji tersenyum sinis. Gembira apabila merasakan kejayaan akan berpihak kepadanya.  



하나

6 comments:

akira_bita said...

pergh!! alamak... si takuji ni.... ade jelah dajal2 nk menjatuhkan org ni...

Witch a.k.a Okie said...

alah..watak Key mcm jahat ja..but it's okey..rasanya saya mcm da jatuh cinta dgn karya Hana..teruskan berkarya Hana!^o^

fallenmoon said...

Suka dgn Ryuu.
Sgt romantik :)

Haruno Hana 하나 said...

to kira> haha ;) name lg wtak antagonis

to okie> actually, hana x tau nk ambik sapa ntuk wtak takuji sbenarnye then jmpa pic key
hoho

to moon> romantik? hana pon suka ryuu ;)

Hananorisa said...

kesian Sakura...
rupanya org yg jaga dia tu yakuza...
mesti susah nk terima kenyataan...

Haruno Hana 하나 said...

to hananorisa> hehe, hana mmg suka citer2 yakuza ni sbb tu dpt idea ni. actually, citer ni lama lg dari Lovin' You tp baru je start tulis. dpt idea sjak baca hatiku d harajuku lepas upsr

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...