Ai no Kotoba

Colours make your life beautiful, melody makes your life rhythm and harmony makes your life a life - Hana

Semua karya dalam blog ini hak cipta terpelihara penulis. Anda tidak dibenarkan menciplak, me-copy, memplagiat atau with every means to copy it atau mengaku karya itu anda punya.
Semua karya tidak mempunyai kaitan dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.
Selamat membaca. Peace!

Watashi no Tomodachi :D

Entri Terbaru! Tengok Sini!

Saturday, August 6, 2011

Eternal 15





BUNYI loceng di pintu menarik perhatian Sakura yang berada di dapur. Api dapur dikecilkan. Apron ditanggalkan sebelum disangkut pada kepala kerusi. Sakura bergegas ke ruang tamu. Kelihatan Ryuu sudah berada di muka pintu. Kedengaran lelaki itu sedang bercakap dengan tetamu yang hadir.

          “ Ryuu?” panggil Sakura dari belakang. Ryuu menoleh ke belakang. Dia berkalih sedikit bagi memberi ruang kepada Sakura. Sepasang suami isteri berdiri di hadapan pintu. Pak Cik Ukie dan Mak Cik Megumi. Sakura mengukir senyuman lantas memberi tunduk hormat. Dia cam akan lelaki itu. Pak Cik Ukie turut bersama dengan Ryuu semasa dia melarikan diri dahulu.

          “ Selamat tengah hari, Cik Haruno,” sapa Pak Cik Ukie dan Mak Cik Megumi serentak. Sakura tersenyum simpul.

          “ Panggil Sakura saja, pak cik, mak cik,” pinta Sakura. Kedua-dua tetamunya mengangguk.

          “ Sakura, ini Pak Cik Ukie dan yang sebelahnya tu isteri Pak Cik Ukie, Mak Cik Megumi,” jelas Ryuu. Sakura tersenyum lagi. Dia mengangguk sebagai tanda hormat.

          Ryuu mempelawa pasangan suami isteri itu masuk ke dalam kediamannya. Pak Cik dan Mak Cik Megumi duduk di ruang tamu berserta Ryuu. Sakura pula masuk ke dapur. Dia kembali dengan sedulang minuman dan biskut. Berhati-hati dihidangkan makanan itu ke atas meja.

          “ Kau tengah masak makan tengah hari, kan?” tanya Ryuu. Matanya tertumpu pada Sakura. Sakura mengangguk. Dia bangun daripada duduknya di lantai tadi.

          “ Boleh masak lebih?”

         Pantas Sakura mengangguk. Dia mengukir senyum kecil.

          “ Baiklah.”

          “ Tak payahlah, Tuan Ryuu. Kami datang nak melawat saja,” tegah Pak Cik Ukie. Mak Cik Megumi mengangguk. Ryuu menggeleng. Dia terus memandang Sakura.

          “ Masak lebih, ya?” pinta Ryuu. Sakura mengangguk sekali lagi. Dia mengangguk sekilas pada Pak Cik Ukie dan Mak Cik Megumi sebelum berpusing untuk ke dapur. Langkahnya mati apabila mendengar namanya dipanggil Mak Cik Megumi. Sakura kembali menghadap mereka bertiga.

           “ Ya, mak cik?”

          Mak Cik Megumi bangun daripada duduknya. Dia memaut bahu Sakura dan berjalan ke dapur. Ditinggalkan Ryuu dan suaminya di ruang tamu.

          “ Biar mak cik tolong kamu.”

          Hasrat Sakura untuk membantah tidak terhasil apabila melihat senyuman wanita itu. Perlahan-lahan dia mengangguk dengan senyuman di bibir. Mereka berdua beriringan menuju ke dapur. Mak Cik Megumi menoleh sekilas pada suaminya. Pak Cik Ukie hanya tersenyum.


LAMA Ryuu dan Pak Cik Ukie menyepi. Gelas berisi jus di atas meja diambil sebelum disisip perlahan. Lama mata Pak Cik Ukie melekat pada wajah Ryuu yang sedang termenung kini. Pak Cik Ukie mengeluh berat. Gelas kembali diletak di atas meja.

          “ Kecederaan tuan macam mana?” tanya Pak Cik Ukie. Matanya tertumpu pada bahu kiri Ryuu yang hanya bersinglet. Walaupun sudah berbalut namun kesan darah masih terdapat di bahagian yang berbalut kemas itu. Ryuu mengerling sekilas pada bahu kirinya.

          “ Saya okey. Tak apa-apa,” perlahan Ryuu menutur ayat. Pak Cik Ukie mengeluh.

          “ Tuan tetap guna cara lama untuk buang peluru?” tanya Pak Cik Ukie lagi.

          Kepalanya terasa sakit tiba-tiba. Pening memikirkan perihal anak bekas majikannya yang dijaga sejak daripada kecil. Walaupun Ryuu terkenal dengan sikapnya yang berani mengambil risiko namun Pak Cik Ukie bimbang juga. Jika mengalami kecederaan kerana ditembak, Ryuu lebih suka menggunakan caranya sendiri untuk berubat. Jarang benar lelaki itu akan menemui doktor.

          “ Saya tak apa-apa, pak cik,” ulang Ryuu. Dia memegang bahu kiri yang terasa berdenyut seketika. Kesakitan yang sedikit tidak memberi apa-apa kesan kepadanya. Sudah banyak kali dia mengalami kecederaan seumpama itu.

          Pak Cik Ukie hanya mampu menggelengkan kepalanya. Sukar benar buat lelaki muda itu itu mengikuti arahannya walau sekali dua. Namun Pak Cik Ukie sedar, belum pernah lagi Ryuu bercakap kasar dengannya. Anak muda itu tetap menghormatinya.

           “ Betul ke yang tuan nak kahwin dengan Cik Haruno?” tanya Pak Cik Ukie mengalih topik perbualan. Gelaran Cik Haruno menggantikan nama Sakura. Dia tetap menggunakan gelaran Cik Haruno pada Sakura walau sudah diminta untuk memanggil nama sahaja. Ryuu tersedar daripada khayalan singkatnya setelah mendengar pertanyaan Pak Cik Ukie. Matanya kembali pada wajah tua itu.

          “ Tuan betul-betul nak kahwin dengan Cik Haruno?” Pak Cik Ukie mengulangi pertanyaanya setelah melihat Ryuu kekal mendiamkan diri. Kali ini nada Pak Cik Ukie serius. Tidak lembut dan perlahan seperti kebiasaannya.

          Lambat-lambat Ryuu mengangguk. Pak Cik Ukie menggelengkan kepalanya. Kedatangan dia dengan isterinya ke sini bukan sekadar mahu menjenguk Ryuu yang tercedera semalam namun juga untuk bertanyakan perihal rancangan perkahwinannya dengan Sakura. Perkara itu dimaklumkan oleh Ryuu awal pagi tadi. Bergegas dia dengan isterinya ke kediaman lelaki itu. Mereka berdua mahukan penjelasan Ryuu.

          “ Tuan cintakan dia? Pak cik tak setuju kalau tuan kahwin dengan Cik Haruno tanpa perasaan cinta,” kata Pak Cik Ukie tegas. Lagaknya seperti seorang bapa. Ryuu terdiam. Tidak menyangka kata-kata itu akan muncul daripada bibir Pak Cik Ukie.

          “ Tuan cintakan Cik Haruno?” Sekali lagi Pak Cik Ukie terpaksa mengulangi pertanyaannya. Wajah Ryuu tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Dia mendiamkan diri. Renungan Pak Cik Ukie hinggap lama di wajahnya.


IKAN yang telah disiang dibiarkan di bawah curahan air. Sakura beralih ke peti sejuk. Sebotol sos cili dikeluarkan lalu di diletak ke atas meja. Mak Cik Megumi pula sedang mengacau sup. Wanita itu merenung gadis yang sedang leka menyediakan makanan itu.

          “ Kamu baik-baik saja tinggal kat sini?” tanya Mak Cik Megumi. Kacauan pada sup tidak dihentikan. Wajah Sakura yang berubah riak dipandang dengan senyuman ikhlas di bibir. Sakura tersenyum. Teragak-agak dia mengangguk.

          “ Tuan Ryuu tu baik. Mungkin dia seorang pembunuh yang kejam tetapi dia tetap seorang anak yang baik,” kata Mak Cik Megumi. Kening Sakura terangkat. Rasanya lebih baik dia berbincang dengan Mak Cik Megumi berkenaan lamaran Ryuu. Mak Cik Megumi tentu sudah lama mengenali Ryuu dan Mak Cik Megumi juga berkahwin dengan seorang yakuza. Itu yang paling penting.

          Sakura mengalih perhatian pada wanita tua itu.

          “ Mak cik, boleh saya nak tanya sesuatu?” kata Sakura teragak-agak. Mak Cik Megumi menghentikan kacauannya. Dia turut merenung wajah gadis itu. Senyuman di bibir tidak pernah mati. Hati Sakura yang gelisah mula tenang sedikit.

          “ Kamu nak tanya apa?”


WAJAH Ryuu ditenung lama. Sudah agak lama Ryuu dan Pak Cik Ukie mengunci kata sejak pertanyaan Pak Cik Ukie tadi. Ryuu langsung tidak menjawab pertanyaannya dan ini membuatkan Pak Cik Ukie gelisah. Dia gembira kerana Ryuu akan berkahwin namun dia tidak bersetuju jika perkahwinan Ryuu kosong sahaja tanpa cinta masing-masing. Pak Cik Ukie mengeluh.

          “ Tuan memang berhasrat nak jadikan Cik Haruno isteri tuan?”

          Pertanyaan itu diulangi lagi. Ryuu tetap mendiamkan diri. Pak Cik Ukie memicit kepala yang terasa pening. Sudah betul kalau nak berbincang sesuatu dengan Ryuu. Anak muda itu lebih suka mendiamkan diri daripada menjawab pertanyaan.

          “ Perkahwinan bukan perkara main-main, tuan. Pak cik harap tuan takkan sia-siakan hidup tuan dengan perkahwinan sia-sia.” Hanya itu sahaja yang mampu dinasihatkan oleh Pak Cik Ukie.

          Ryuu tersentak sedikit. Matanya berkalih pada wajah Pak Cik Ukie. Lama wajah itu direnung sebelum Ryuu mula membuka mulut.

          “ Saya memang… cintakan dia.”

          Serta-merta senyuman terukir di wajah Pak Cik Ukie. Itulah pengakuan yang ditunggu-tunggu. Apa yang diharapkan olehnya hanyalah Ryuu tidak berbohong dengan kata-katanya itu. Pak Cik Ukie mengangguk perlahan.

          “ Baguslah.”

          Ryuu tunduk merenung lantai. Jika Pak Cik Ukie tahu bahawa dia sedang berbohong, sudah pasti lelaki itu akan kecewa dengannya. Senyuman di wajah Pak Cik Ukie hanya disambut hambar.


SAKURA dan Mak Cik Megumi duduk di meja dapur. Sakura duduk dengan kepala menunduk ke lantai manakala Mak Cik Megumi kelihatan tenang sahaja. Tangan wanita itu mengusap lembut jemari Sakura. Sakura tersentak dengan sentuhan lembut itu. Membuatkannya dia mula berfikir akan hidupnya di dunia yang tidak pernah bertemu dengan ibu kandung yang melahirkannya. Teragak-agak dia mengukir senyuman buat wanita itu.

          “ Apa yang kamu nak tanya?” lembut suara Mak Cik Megumi menerpa telinga. Kelembutan wanita itu sedikit sebanyak menghalau galau di hati Sakura. Keluhan berat terhembus menelusuri rengkungan. Wajah tua itu ditatap.

          “ Saya… tak pasti…” Kata-katanya mati di situ. Sakura menyusun ayat yang baik dalam meluahkan masalahnya. Mak Cik Megumi tersenyum lagi. Jemari Sakura dipegang erat. Dia membelai rambut Sakura yang panjang. Rambut gadis itu yang terjuntai dibawa ke sisi telinga.

           “ Tak pasti dengan lamaran Tuan Ryuu?” Bukannya pertanyaan, sebaliknya lebih kepada pernyataan. Sakura agak terperanjat dengan kata-kata Mak Cik Megumi. Wajah wanita itu direnung dengan pelbagai persoalan di benaknya. Mak Cik Megumi hanya menguntum senyum.

          “ Tuan Ryuu dah beritahu kami pasal lamarannya. Jadi, kamu nak minta pendapat mak cik ke?” ujar Mak Cik Megumi agak berseloroh. Sakura terdiam sejenak. Teragak-agak dia mengangguk. Memang itulah tujuannya.

          “ Apa yang kamu nak tanya?” soal Mak Cik Megumi. Masih bernada lembut. Sakura tersenyum. Dia menyenangi wanita yang sudah agak berusia itu. Sentiasa lembut dalam berbicara sekaligus menyenangkan hati orang yang mendengarnya.

          “ Sakura?” Teguran itu menyedarkan Sakura daripada lamunannya. Sejurus dia tersenyum malu.

          “ Err… saya nak tanya mak cik… emm…” Beberapa kali kata-katanya putus. Dia masih tidak dapat memikirkan ayat yang terbaik untuk berkata-kata. Dia bimbang jika kata-katanya bakal menyinggung perasaan wanita itu.

          Mak Cik Megumi ketawa perlahan. “ Berkahwin dengan yakuza, begitu?”

          Sekali lagi Sakura terperanjat. Serkap jarang Mak Cik Megumi begitu tepat sekali. Diam-diam dia menggagumi naluri wanita itu. Sudah dua kali Mak Cik Megumi meneka dengan tepat. Dia tersenyum kecil.

          “ Pak Cik Ukie memang seorang yakuza sejak dia muda lagi,” kata Mak Cik Megumi perlahan sekaligus menarik perhatian Sakura. Dada Sakura terasa berdebar seketika tanpa diketahui sebabnya. Dia tertarik dengan apa yang bakal Mak Cik Megumi ceritakan sebentar lagi.

          “ Masa tu, mak cik baru berumur 18 tahun masa mak cik bertemu dengan pak cik. Pada mulanya, mak cik memang mengaku yang mak cik sukakan pak cik pada pertemuan pertama kami. Kami bertemu di sebuah festival musim bunga. Masa tu mak cik nak ke tokong dan terlanggar pak cik. Jika kamu melihat Pak Cik Ukie pada perkenalan pertama kami, kamu memang tidak akan percaya bahawa dia seorang yakuza,” ucap Mak Cik Megumi sekaligus membongkar rahsia pertemuan kali pertamanya dengan Pak Cik Ukie. Sakura tersenyum-senyum. Tumpuannya hanya pada penceritaan Mak Cik Megumi.

          “ Pak cik baik. Kemudian kami bertemu lagi kat sebuah kedai bunga. Sejak hari tu kami sering keluar bersama,” ujar Mak Cik Megumi dengan tompokan merah pada pipi. Sakura tertawa perlahan. Mak Cik Megumi menggelengkan kepalanya sedikit.

          “ Suatu hari tu, ada sekumpulan yakuza menyerang kami. Mak cik memang takut sangat masa tu, tambah-tambah lagi bila lihat mereka serang Pak Cik Ukie dengan pedang samurai. Tapi, pak cik memang hebat. Dia keluarkan pistol dan mula menyerang. Tak lama kemudian, kesemua penyerang tu mati. Memang mak cik terkejut bila tengok dia bunuh orang. Kemudian, pak cik terangkan hal yang sebenar. Mak cik rasa nak nangis je lepas dia cakap yang dia sebenarnya seorang yakuza,” cerita Mak Cik Megumi. Sakura hanya duduk sahaja tanpa mencelah apa-apa. Hanya pada Mak Cik Megumi sahaja tempatnya untuk mengadu kini.

          “ Pak cik suruh mak cik tinggalkan dia. Dia tak nak mak cik terbunuh kalau suatu hari nanti ada yakuza lain yang nak balas dendam. Mak cik tak tahu nak fikir apa masa tu. Mak cik anak yatim, bila mak cik jumpa pak cik, mak cik rasa bahagia sangat. Jadi, bila pak cik suruh mak cik tinggalkan dia, hati mak cik betul-betul hancur. Lama mak cik dan pak cik tak jumpa sejak hari tu.” Mak Cik Megumi terhenti di situ. Walau sudah lama peristiwa itu berlaku namun sedikit sebanyak masih memberi kesedihan kepadanya.

          “ Suatu hari, pak cik datang cari mak cik. Dia kata, dia tak sanggup nak berpisah dan ajak mak cik kahwin. Dia suruh mak cik fikir dulu sebab dia kata dia bukannya orang baik. Sudah banyak orang yang dia bunuh. Mak cik memang muda sangat masa tu, mak cik ikutkan hati mak cik dan bersetuju. Tapi, mak cik bersyukur sebab pilihan mak cik tepat. Pak cik tak pernah mengasari mak cik selama kami berkahwin. Kadang-kadang, mak cik tak percaya yang dia pernah bunuh orang. Kami tiada anak dan kami sudah anggap Tuan Ryuu seperti anak kami sendiri. Jadi, apa yang kamu nak tanya mak cik?” Mak Cik Megumi menoktahkan ceritanya. Sakura tersenyum hambar. Dia kembali menundukkan kepala.

          “ Saya… saya keliru.”

          Mak Cik Megumi kembali mengusap tangan Sakura seakan-akan cuba memberi kekuatan kepada gadis itu. Kelopak matanya dikatup rapat. Helaan nafas Sakura sudah boleh menggambarkan kekusutan yang dialami.

          “ Ryuu seorang yakuza malah dia merupakan ketua kumpulannya. Jujurnya, saya tak pernah tengok dia membunuh orang sehinggalah semalam. Saya betul-betul takut, tak dapat gambarkan macam mana kalau saya mati dan… Ryuu muncul dan selamatkan saya. Bila saya tengok dia, saya… tak tahu nak percaya atau tidak yang dia merupakan seorang pembunuh. Ryuu dingin tapi dia tak pernah melayan saya dengan kasar. Waktu dia melamar saya semalam, saya…”

          Sakura putus bicara. Dia menggelengkan kepala sedikit. Mak Cik Megumi hanya tersenyum tanpa berkata apa-apa. Hanya membiarkan gadis itu meleraikan segala kekusutan yang sedang dialami. Sakura mengeluh. Terasa sukar apa yang sedang dia lalui kini.

          “ … saya rasa gembira. Saya anak yatim, sama macam mak cik. Walaupun saya dan Ryuu tak bercinta, tapi bila mendengar dia melamar saya semalam, sedikit sebanyak hati saya terusik untuk menerima dia. Tapi, saya tetap keliru. Saya…”

          “ Mak cik tahu apa yang kamu keliru sekarang,” celah Mak Cik Megumi sekaligus mematikan kata-kata Sakura. Sakura mengangkat kepalanya, melihat terus ke dasar anak mata wanita itu. Memperlihatkan kejujuran Mak Cik Megumi dalam menasihatinya.

          “ Tuan Ryuu mungkin boleh menjadi seorang suami yang baik tetapi tidak sebagai seorang yakuza. Mak cik kata macam ni bukan sebab nak pujuk kamu terima lamaran Tuan Ryuu tapi sebab mak cik dah laluinya. Pak Cik Ukie seorang suami yang baik pada mak cik tetapi tidak sebagai seorang yakuza. Bila berhadapan dengan musuh, kamu seakan-akan tidak mengenalinya lagi,” jelas Mak Cik Megumi. Dilihatnya gadis itu mengangguk kecil.

          “ Tuan Ryuu seorang lelaki yang baik walaupun sudah banyak nyawa hilang di tangannya. Mungkin dia seorang pembunuh berhati kejam tetapi mak cik percaya, dia boleh menjadi seorang suami yang baik pada kamu. Mak cik dan pak cik dah kenal dengan dia sejak Tuan Ryuu kecil lagi. Setakat ini, tidak pernah walau sekali pun dia meninggikan suara atau bersikap kasar dengan kami dan kami amat menghormatinya,” kata Mak Cik Megumi lagi.

          Dia mengucup dahi gadis itu sebelum membawa Sakura ke dalam pelukannya. Sakura mengangguk. Erat dia membalas pelukan wanita itu. Kata-kata Mak Cik Megumi terasa meresap ke hatinya.


SUDAH beberapa kali Sakura menggigit bibir. Dipandang sepi sahaja Ryuu yang sedang bersantai di balkoni. Memang di situlah tempat kegemaran Ryuu malam-malam. Dia akan berdiri di balkoni sambil menikmati hembusan sejuk angin malam.

          Sakura sudah memikirkan keputusannya dan dia harus memberitahunya kepada Ryuu. Jika boleh, dia tidak mahu bertangguh-tangguh lagi. Kata-kata Mak Cik Megumi diingat berulang kali dalam kepala. Sudah banyak kali dia berfikir dan dia merasakan apa yang dia akan ucapkan pada Ryuu nanti itu merupakan yang terbaik.

          Sakura menarik nafas. Langkah mula diatur menuju ke balkoni kondominium itu. Dia berhenti betul-betul di belakang Ryuu. Lama dia merenung lelaki itu sebelum mula membuka mulut, menyeru lelaki itu.

          “ Ryuu?”

          Ryuu menoleh ke belakang mendengarkan dirinya dipanggil. Matanya jatuh pada Sakura yang kini sedang berdiri di belakang. Ryuu tidak mempamerkan reaksi apa-apa. Hanya melihat sahaja pada gadis itu yang kini sudah mula gelisah.

          “ Pasal lamaran awak…”

          Sakura tunduk ke bawah. Tidak sanggup rasanya melihat wajah lelaki itu.

          “ … sa… saya terima.”

          Terluah juga apa yang ingin dikatakan sejak daripada tadi lagi. Ryuu terdiam. Tidak menyangka gadis itu akan menerima lamarannya. Wajah gadis itu direnung. Dia mengangkat dagu Sakura memaksa gadis itu bertentang mata dengannya. Sakura termengkelan. Mata Ryuu terus merenungnya.

          “ Kau dah fikir baik-baik? Aku yakuza, seorang pembunuh. Kau sanggup?” tanya Ryuu perlahan. Dia mahu Sakura berfikir dengan sebaik mungkin. Hatinya lapang apabila Sakura menyatakan persetujuan untuk berkahwin dengannya tetapi dia tidak mahu memaksa.

          “ Ya. Saya… saya terima lamaran awak,” ucap Sakura seolah-olah bertegas dengan keputusannya. Pegangan Ryuu dilepaskan. Dia bertentangan mata dengan lelaki itu. Ryuu mengangguk sedikit seraya mengatupkan kelopak mata.

          “ Baiklah. Tapi, aku akan sertakan syarat-syaratnya.”

          Sakura mengangguk pantas. Sedaya upaya akan cuba menyanggupi segala syarat yang dikemukan oleh Ryuu. Ryuu membuka mata. Melihat gadis itu yang sudah seakan-akan sudah bersedia dengan segala kemungkinan.




p/s: Hana pernah terfikir untuk tutup blog ni buat sementara sehingga SPM. sekarang ni pun dah jarang update sbb sibuk. korang rasa patut ke Hana tutup for a while?




春の花

12 comments:

fallenmoon said...

Tak payah tutuplah Hana :) Nanti kalau rindu nak baca citer2 Hana, blh baca yg lps2 :)

Btw, best2! :D

Hananorisa said...

wah..betul ke kata ryuu tu? tp mcm ikhlas dari hati je..klu tak npe dia nk lindungi sakura...hahah..

pd pandangan Hana..tak perlu kot tutup blog..biarkan saja dulu..

Anonymous said...

i like this part. hehehe
thanks hana.
miss hana,
study is the first.
focus on your study.
kte bleh tunggu je, asalkan jgn xde langsung.
goodluck for ur SPM.
Ganbattene!


~akumie

zura asyfar said...

kenapa nak tutup blog? sis suka citer eternal ni...hehe

Miyuki Yamada said...

Daebakkkk!!! :)

Miyuki Yamada said...

Daebakkk!!! :)

Anonymous said...

salam...
Hana..jgn la tutup blog..lambat up date xpe.
kiter x kisah pn sbb fhm Hana bz..
tp promise jgn ttup blog ni aeh.
luv ya

Anonymous said...

citer ni best klu leh cepat sambung suak hero tuh smart wey..hehehe

Ara Ali Fath said...

tak payah tutup. biar jea even xda post baru. mana taw nanti ada pembaca baru ke. apa - apa pun, tumpu sepenuhnya on ur spm. k :)

Anonymous said...

bila nk smbg eternal

Haruno Hana 하나 said...

Anonymous> Hana dh jelaskan dlm previous entry, NajNini 12, folder yg Hana simpan sume novel tu jd incorrect password.. xtau camne nk betulkan.. and cuma sstgah aje yg ada backup.. so Hana trpaksa wat smula Eternal sblum publish dlm blog.. sorry :)

Anonymous said...

best la cite nie...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...